Hopp til hovedinnhold
Anne Bundgård Fuglem
Skrevet av
Anne Bundgård FuglemDesign, rådgivning483 11 598

Alle sider er potensielt en forside

Når en ny nettside skal lages, er det nærliggende å begynne å snakke om forsiden. Hva må være med, hva bør prioriteres, hvordan skal den se ut? Førsteinntrykket må sitte.

Men – i dagens digitale landskap hvor det meste starter med et Googlesøk, sosiale medier eller en lenke fra et eller annet sted, er det nok heller mest sannsynlig at forsiden ikke er stedet de kommer til først når de havner på din nettside. (Med mindre ditt nettsted er en nettavis eller Facebook).

Etter en rask gjennomgang av statistikkverktøyene vi har tilgang til, så ser vi at forsiden som landingsside ofte ligger på 10-30%. De som ligger lavt, er ofte nettsteder hvor redaksjonelt innhold rangerer godt i Google, som for eksempel Trondelag.com og Ammehjelpen. De som ligger høyt, er ofte nettsteder med mye direkte trafikk, eksempelvis Bunnpris og Britannia.

Fra et godt førsteinntrykk til god brukeropplevelse

Å gi et godt førsteinntrykk er viktig også på web. Når brukeren kommer inn på nettsiden, bør den være lett å bruke og forstå, uten noen “fartsdumper”. Men enda viktigere er det å skape en god brukeropplevelse fra start til slutt, ved å ha brukerens behov og oppgaver i fokus.

Da vi jobbet med den nye nettsiden til Ammehjelpen, så vi at landingssidene her nesten utelukkende var redaksjonelle artikler. Brukerne kom rett fra Google, etter de hadde søkt etter et gitt tema eller ammeproblem de ville ha informasjon om. Da konkluderte vi raskt med at det var artiklene som bør ha prioritet i prosjektet, da det ville gi størst effekt for brukerne og brukeropplevelsen.

“With search and linking, every page is potentially a homepage”

Gerry Mc Govern, innholdsstrateg

Finn ut hvilke sider som fortjener litt ekstra kjærlighet

Så fremfor å automatisk tenke på forsiden først, vil jeg anbefale å sjekke ståa på nettsidens statistikk. Hvilke sider er de reelle “forsidene”, altså dit de kommer aller først? Her kan du komme langt med svarene du får i Google Analytics. For litt ekstra innsikt i brukerbehov, er det også nyttig å sjekke søkeloggen i Google Analytics. Her finner du ut hva brukerne søker på, ergo leter etter på nettsiden din.

Gå i dybden

Når du har funnet ut hva som er dine reelle forsider, kan du velge ut noen og gå i dybden for å finne ut hvordan de kan bli bedre.

  • Hvorfor er denne siden viktig for brukeren?
  • Hva er sidens mål og hensikt?
  • Hva skal brukeren gjøre på denne siden?
  • Hva er innholdet/elementene på siden? Hvordan kan dette formidles og tilrettelegges på en enda enklere måte?
  • Hvor skal brukeren etterpå? Kan vi hjelpe de med å komme seg videre gjennom god navigasjon?

Prioriteringer, prioriteringer

Webprosjekter har som regel ikke ubegrensede midler (åh, det hadde vært noe!), så det å være litt smart rundt hvordan tiden skal fordeles og prioritere de områdene det monner mest for brukerne, vil være veldig viktig for et godt resultat. 

Å tørre å prioritere annerledes og starte et annet sted enn enn det du kanskje først tenker, kan innimellom kreve litt strategisk teft og overbevisning. Dette blir vesentlig lettere med reell data og kundeinnsikt i lomma, og om du har  definert hva som er viktig for brukeren og som gir verdi for forretningen.

Vi er her om du trenger gode råd over en kaffeprat 🙂

Du er frakoblet.