Hopp til hovedinnhold
Hallgrim Bjørvik
Skrevet av
Hallgrim BjørvikMarkedsføring, HR, Styreleder400 04 601

Mitt drømmeprosjekt – Anne

Noen dager trives hun best i sin egen boble, andre dager er hun helst der det skjer. Men er det noe UX-designer Anne Bundgård Fuglem alltid gjør, er det å stille utfordrende spørsmål. – Hvis du ikke er litt «vanskelig» når du jobber med brukeropplevelse, så gjør du ikke jobben din, sier hun.

Anne har jobbet med design i over 12 år, og fant seg til rette her i Increo for 2 år siden. Hun er en UX-allrounder – en potet, kaller hun seg – og jobber med å skape fantastiske brukeropplevelser. Sist fortalte vår SEO-rådgiver, Lena om hvordan hun gjør deg synlig i Google. Her forteller Anne litt om hvordan hun jobber med design – og gir deg noen tips langs veien.

Hva er dine beste dager på jobb?

– Det kommer an på humøret! Noen dager vil jeg bare nerde i fred med et snevert tema, som hvordan jeg optimaliserer brukervennligheten i et skjema eller i en avansert søkefunksjon. Dagen etter trives jeg kanskje bedre med å være aktiv og sosial i en workshop. Faglig trives jeg best når jeg får jobbe bredere og mer helhetlig med UX, og ikke bare designe etter en oppskriftsmessig bestilling.

Er det noen prosjekter du er spesielt fornøyd med?

– Vi har nylig lansert første versjon av en app for Westco Miljø, og det prosjektet tikker av alle boksene for min del. Det var utrolig mange spennende problemstillinger å løse, langt flere enn vi først hadde sett for oss. Det digger jeg. Vi jobbet tett både som team i Increo og sammen med kunden. Hele løsningen ble bygget stein for stein, samtidig som vi aldri tok blikket vekk fra det store bildet. Det var god dialog hele veien, vi skaffet og jobbet ut fra masse innsikt, og gjennomførte brukertesting i flere runder. 

– Og det aller beste er at vi ikke stopper her. Nå skal vi fortsette å forbedre og videreutvikle appen med masse nye funksjoner, slik at brukerne får en enda bedre opplevelse. 

Hva motiverer deg?

– Jeg får skikkelig motivasjonsboost av å jobbe med noe viktig. Jeg brenner for tilgjengelighet på nett, som i seg selv er veldig motiverende, siden det handler om at ingen i samfunnet skal falle utenfor digitalt. Jeg vil gjerne redde verden litt, så det aller kuleste er å jobbe med noe samfunnsnyttig. Men jeg finner også mye glede bare i å vite at folk faktisk skal forholde seg til det jeg lager. Så når jeg lager noe som funker godt for brukeren, ser jeg på det som mitt lille positive bidrag til verden.

Hvordan ser drømmeprosjektet ditt ut?

– Det må være en digital løsning som mange bruker, og som folk er avhengig av i hverdagen. Da er forventningene skyhøye, og det er faktisk helt kritisk at brukeropplevelsen er god. For å sikre at vi er på rett vei, har vi kanskje brukertester hver uke. Mitt drømmeprosjekt er nok ikke et tidsavgrenset prosjekt, men en digital løsning som vi jobber med kontinuerlig. Det aller beste er å jobbe med kunder som forstår at det viktigste er sluttbrukerens opplevelse, og som er åpen for andre løsninger enn de hadde sett for seg. 

Hva er det viktigste du har lært om design og UX – og har du noen tips til andre som driver med det?

– Det er helt avgjørende at du tør å stille vanskelige spørsmål, selv når du føler det er feil tidspunkt å gjøre det på. Hvorfor skal vi egentlig gjøre det slik? Hvorfor trenger brukerne dette? Dette er spørsmål du må forstå og ha gode svar på. Du må tørre å åpne opp og tidlig vise frem det du lager. Be om tilbakemeldinger og utfør brukertester, det er det som driver designet videre. Ikke hold kortene tett til brystet eller bruk mye tid på noe «i blinde». 

– Selv om det er skummelt, må du rett og slett ut og få feedback fra reelle brukere.

Hva er en vanlig fallgruve innen design og UX?

– At du jobber for mye med å perfeksjonere designet, og glemmer hva som egentlig var hensikten bak, og hvilket problem som skulle løses. Eller enda verre, at du ikke har nok innsikt om målgruppen. Designet blir kanskje pent, men brukeropplevelsen blir ikke nødvendigvis bra. Du må heller ikke tenke at din jobb er ferdig selv om designet er levert. Ting endrer seg fort, og du må være fleksibel på endringer og alltid sette brukeren først. Et siste råd er at du ikke sitter for deg selv. Du må samarbeide tett med utviklere og andre i teamet underveis. 

– Å ha en felles forståelse for hvor man skal er superviktig for resultatet. 

Små justeringer kan utgjøre store forskjeller for hvor brukervennlig en nettside er. Våre designere er spesielt gode på å skape brukervennlig design – enten man skal utvikle en ny nettside, eller redesigne enkeltfunksjoner. Trenger du hjelp med å komme i gang? Kontakt oss på [email protected] for en hyggelig prat!

Du er frakoblet.