Hopp til hovedinnhold
Hallgrim Bjørvik
Skrevet av
Hallgrim BjørvikMarkedsføring, HR, Styreleder400 04 601

Mitt drømmeprosjekt – Lena

Increos SEO-magiker Lena Marie Robertsen trives best når hun får zoome inn og jobbe grundig med løsningen fra start til slutt. Hun tar aldri øynene vekk fra det totale inntrykket.
– Det er til syvende og sist brukeren det handler om, sier hun.

I 1,5 år har Lena vært en viktig del av staben vår, og hun mestrer (og er en mester på!) å jobbe strategisk med SEO. Ved å jobbe tett med designere og utviklere i prosjektene, skaper de gode løsninger som funker både teknisk og for brukeren. Forrige gang fortalte vår egen Christoffer Wiik hvordan han gjør løsningene våre smidige. I dag forteller Lena hvordan hun gjør dem synlige.

Hva er dine beste dager på jobb?

– Det er når jeg er med helt i startfasen av et prosjekt. Det betyr at jeg får gjort et grundig forarbeid med webanalyser og søkeordsanalyser, og jeg får jobbet sammen med designeren på interaksjonsdesignet. Det er artigst, men også viktigst. Mange tror at SEO er noe man legger oppå til slutt, men du må jobbe bevisst med det helt fra starten. Jeg liker jo å se gode resultater, og de beste resultatene kommer når vi tenker SEO også i kategorisering og struktur.

Er det noen prosjekter du er spesielt fornøyd med?

– Britannia-prosjektet. Her var hele nettsiden nede i lang tid mens hotellet ble pusset opp, og da mister du jo synligheten i Google som du opprinnelig hadde. Så her startet vi i praksis litt fra scratch. Allikevel begynte de å rangere på førstesiden med flere søkeord bare to–tre måneder etter lansering. Her skal selvfølgelig PR-arbeidet deres ha mye av æren, men det alene ville ikke fått den samme effekten så raskt uten det grundige optimaliseringsarbeidet vi gjorde. Etter en søkeordsanalyse optimaliserte vi hver eneste underside, og vi jobber fortsatt kontinuerlig med optimalisering av nettsiden basert på jevnlig sjekk av rangeringer og søkeord.

– Husk at en nettside er levende, det er ikke bare å lansere og tenke at du er ferdig!

Hva motiverer deg?

– Jeg er en sånn som elsker å knekke nøtter. Jeg blir motivert av komplekse løsninger som ikke har et enkelt fasitsvar, slik at jeg må finne helt nye måter å løse dem på. Det kan være frustrerende der og da, men det er tilfredsstillende når det endelig sitter.

Hvordan ser drømmeprosjektet ditt ut?

– Der er jeg som Chris, og egentlig hele Increo, at jeg synes det er ekstra kult å jobbe med utfordrerne. Drømmeprosjektet må derfor være en kunde som tør å tenke annerledes. Det kan gjerne være en nettbutikk, og de må ta innhold på alvor. Det er en drøm å jobbe med sider som har masse inspirasjons- og artikkelinnhold – det skaper større spillerom for å rangere på flere søkeord. Det gjør min jobb artigere og enklere, og resultatet bedre.

– Vi jobber for tiden med en nettbutikk for Eitra, en ny leverandør som skal selge baderomsmøbler og produkter til bad. Her vil det bli en naturlig kombinasjon av å selge produkter og samtidig inspirere brukerne med godt innhold. Siden jeg har interessen for interiør fra før av, så blir det jo selvfølgelig ekstra motiverende tema å jobbe med – spesielt når kunden er opptatt av kvalitet, har god forståelse for viktigheten av godt innhold og er ekstra lærevillig i prosessen.

Hva er det viktigste du har lært om SEO – og har du noen tips til andre som driver med det?

– Du må alltid, alltid sette brukeren først. Algoritmene endrer seg kanskje raskt, men det er uansett i retning brukeropplevelse. Google vet hva som er brukervennlig, så pass på å optimalisere for den som skal besøke siden. Jeg ser mange optimaliserer for et søkeord som har mye volum, og kun derfor, men hvor relevant er det egentlig? Det handler jo ikke nødvendigvis om å treffe flest mulig, men om å treffe de rette folka. Jobb heller derfor mer med long tails og mer spesifikke søkeord.

Hva er en vanlig fallgruve innen SEO?

– At du blir for opphengt i statistikken uten å tenke intensjonen rundt det. Søkeord og søkevolum er et godt utgangspunkt, så lenge du har brukeren i bakhodet. Det kan også være fort gjort å kludre til hvordan du leser Analytics-tallene. Det er for eksempel lett å tenke at høy fluktrate ikke er bra, men kanskje har leseren raskt fått svar på det de lurte på? Du må se lesetid og brukeratferden i sammenheng med intensjonen rundt søket og funksjonen til siden. Og igjen: Ikke glem brukeren!

Trenger du hjelp med å løfte nettsiden og øke din synlighet i Google? Lena har flere triks i ermet! Enten du trenger hjelp med å finne de riktige søkeordene, optimalisere tekster eller å se på nettsidens SEO-potensiale i sin helhet. Les mer om hva er SEO, og hvorfor det er et viktig virkemiddel for bedriften din.

Ta kontakt med oss på [email protected] for å komme i gang!

Du er frakoblet.