Baderom i ny drakt – slik skapte vi «butikkfølelse» på nett

Er det mulig å lage en nettbutikk som treffer begge kjøperne like godt? Slik gikk vi frem for å bygge Eitras digitale, vidunderlige baderomsverden.

Cathinka Y. Mørch
CPO, Rådgivning

En ny måte å handle på

Målet deres var å fornye hvordan vi handler baderomsvarer på nett. Vi likte det vi hørte. De ville skille seg ut i bransjen ved å lage noe som var langt mer moderne og interaktivt. Kort sagt var utfordringen: Er det mulig å gi nettshoppere følelsen av å være i en fysisk butikk?

Skulle vi få til det, måtte vi gjøre et grundig forarbeid. Det betydde SEO og analyser av bransjen, selvsagt, men kanskje viktigst av alt måtte vi finne ut: Hva er egentlig forskjellen på en nettbutikk og en fysisk butikk? I løpet av en workshop med kunden jobbet vi oss gjennom dette og lignende spørsmål. Hva er det positive ved å tusle rundt i en butikk? Hva er det nettbutikker ikke klarer å fange – og hvordan kan vi gjøre det?

Da vi tok kontakt med Increo hadde vi et ønske, en visjon og et tydelig mål. Vi ble møtt med åpenhet og interesse fra første stund. Increo hjalp oss med å få ideene våre ut i live, i tillegg til å bidra med nye, kanskje enda bedre, ideer i samarbeid med et dyktig, engasjert og kreativt team. Det har vært, og er fortsatt, en stor trygghet å ha et stabilt og godt team i ryggen.
– Kamilla Eide, daglig leder Eitra

Hotspots og hot tubs

Det overordnede grepet var krystallklart: Det visuelle måtte spille en større rolle. Når du kommer inn i Eitras nye nettløsning, blir du møtt av nydelige miljøbilder av baderom. Her trenger du ikke vite hva du ser etter – det er like fint å bare kikke litt. Bildene inspirerer like mye som tekstene informerer.

Et annet bærende element var kundens idé om et hotspots-konsept, inspirert av Instagram. Ser du noe du liker på et miljøbilde? En skinnende servant, eller et kult speil? Da kan du enkelt holde pekeren over highlighten, og du får opp informasjon om produktet. Klikk deg inn – og oppdag mer.

Full pakke

Alt dette måtte være smidig. Ekstremt smidig. Animasjonene skulle være og føles levende og forlokkende. For å gi liv til den digitale kjøpsopplevelsen brukte vi React i frontend. CMS-et er headless og basert på vår egen Wondercode. Vi har også stått for hele den visuelle profilen – fra logo til fonter og fargepalett. Her fikk vi god drahjelp fra Eitra selv, som hadde et bevisst forhold til egen merkevare. Ingenting er bedre enn nære samarbeid med dyktige kunder.

Til sammen skaper det en nettbutikk som inviterer deg inn, og som formidler kvalitet – uansett hva slags kunde du er. Og dette har vi jobbet mye med: Er du en av dem som bare vil se deg rundt, skal du lynraskt kunne komme deg fra inspirasjonssidene og inn på de enkelte produktene. Du skal kunne switche raskt mellom rom og produkter – ja, som om du var i en faktisk butikk.

Og er du en av dem som vet akkurat hva du ser etter, har vi laget en intuitiv og enkel menystruktur som raskt tar deg frem til målet ditt.

Det var en fordel å samarbeide med alle ledd i utviklingen tidlig i prosessen, for å unngå store overraskelser, unngå å glemme viktige poeng og å være flere kloke hoder sammen. Vi er veldig fornøyd med resultatet og gleder oss til at Eitra kan utvikles i takt med trender, kundenes behov og nye innovative løsninger vi kan skape i samarbeid med Increo.
– Kamilla Eide, daglig leder Eitra

Resultatet er at når du går inn på Eitras nye nettsider, kommer du ikke inn i en katalog – du kommer inn på et baderom. Og kanskje er det snart ditt?

Utforsk nettbutikken eitrabad.no her.

Hva kan vi hjelpe deg med?

Morten M Wikstrøm
Morten M Wikstrøm
Daglig leder, Rådgivning
Trondheim
morten@increo.no
/
976 90 017
Sebastian Krohn
Sebastian Krohn
Byråleder, Rådgivning
Oslo
sebastian@increo.no
/
988 00 306

Se også:

Hold deg oppdatert med vårt nyhetsbrev